Ohjeet asunnon myyjälle

Asunnon myynti alkaa usein sillä, että pyydät kiinteistönvälittäjän tekemään arvion myyntihinnasta ja myyntiajasta. 

Sinun kannattaa mahdollisuuksien mukaan hankkia seuraavat asiakirjat etukäteen.

Asunto-osake

Lähtökohtaisesti saat kaikki nämä tilaamalla isännöitsijältä Isännöitsijäntodistuksen liitteineen asunnon myyntiä varten. Kiinteistönvälittäjä voi luonnollisesti hankkia nämä sen jälkeen kun toimeksiantosopimus on tehty, mutta mikäli pystyt antamaan dokumentit jo arviointivaiheessa prosessi on nopeampi ja arvio tarkempi. Pohjapiirrustuksen saa taloyhtiöstä riippuen joko isännöitsijältä tai sitten kunnan rakennusvalvonnasta.

Isännöitsijäntodistuksen toimitusaika isännöintitoimistosta riippuen on muutamasta päivästä kahteen viikkoon. Todistusta kannattaa tilata vasta siinä vaiheessa kun olet päättänyt pyytää välittäjän arviokäynnille – se on nimittäin juridisesti pätevä vain kolme kuukautta ja kun välitysliike aloittaa myyntitoimeksiannon, isännöitsijäntodistus saisi olla vain korkeintaan viikon vanha.

Kiinteistö

Kiinteistön myynnissä välittäjä saa viralliset asiakirjat oman tietopalvelunsa kautta, mutta toisinaan rakennuspiirustukset ja luvat löytyvät vain asunnon omistajalta ja niiden etsiminen kunnan rakennusvalvonnan arkistoista voi viedä aikaa. Mikäli asunnosta on tehty kuntotarkastus vuosiakin aiemmin, se kannattaa ehdottomasti etsiä valmiiksi

Pakollisia asiakirjoja kiinteistön myynnissä ovat:

Poikkeustilanteita

Kuolinpesä

Mikäli asunnon myyjänä on kuolinpesä, tarvitaan edellä mainittujen dokumenttien lisäksi perukirja ja sukuselvitys vainajasta ja virkatodistukset kuolinpesän osakkaista. Jokaiselta osakkaalta tarvitaan myös suostumus asunnon myyntiin.

Edunvalvonta

Mikäli asunnon omistaja ei ole kykenevä hoitamaan myyntiä, digi-ja väestötietovirasto (Aiemmin maistraatti) voi määrätä nimetyn henkilön toimimaan edunvalvojana, joka käytännössä hoitaa asunnon myyntiprosessin. Digi-ja väestötietovirasto voi määrätä edunvalvojan joko pelkästään asunnon realisoimiseen tai hoitamaan kokonaisuudessaan toisen henkilön asioita. Edunvalvottavan asunnon myynti vaatii pääsääntöisesti digi-ja väestötietoviraston myyntiluvan siinä vaiheessa kun asunnosta on tehty hyväksytty ostotarjous. Edunvalvojan on toimitettava digi-ja väestötietoviraston antama valtuutus kiinteistönvälittäjälle. Näihin kannattaa varata aikaa, sillä prosessit voivat kestää useita viikkoja.